Wednesday, September 1, 2010

Tjetjep Rohendi Rohidi (2000) menyimpulkan budaya sebagai pedoman hidup yang berfungsi sebagai blueprint atau design menyeluruh bagi kehidupan warga masyarakat pendukungnya, sebagai sistem simbol, pemberian makna, model kognitif yang ditransmisikan melalui kod-kod simbolik dan merupakan strategi adaptif untuk melestarikan dan mengembangkan kehidupan dalam menyiasati lingkungan dan sumber daya di sekalilingnya.

Merujuk David Kaplan, Albert A.Manners (2000): budaya adalah suatu golongan fenomena yang diberi muatan makna tertentu oleh antropogi dalam rangka menghadapi soal-soal yang mereka cuba untuk memecahkannya. Ia merujuk pada fenomena yang tidak dapat secara tuntas jelaskan oleh konsep-konsep psikobiologi.

Ziauddin Sardar, Borin Van Loon (2001) mentakrif budaya sebagai perilaku sosial. Bagi yang lain, budaya bukanlah perilaku, melainkan abstraksi perilaku. Budaya mencakup hampir segala sesuatu.

Robert H.Lavenda, Emily A. Schultz (2007) menyatakan bahawa budaya adalah kefahaman dalam merujuk untuk mmepelajari set idea dan kelakuan manusia yang menjadi anggota sesebuah masyarakat.

Roberta Edwards Lenkeit (2007) berpendapat budaya ialah jumlah keseluruhan pengetahuan, idea-idea, kelakuan, dan ciptaan-ciptaan yang dipelajari, dikongsi, dan disebarkan seperti dalam sistem simbolik bahasa. Bahagian-bahagian ini mewujudkan satu corak perubahan-perubahan itu sepanjang masa dan digunakan sebagai panduan dan piawaian bagi tingkah laku untuk ahli-ahli masyarakat.

Aspek kesenian pula terkandung di dalam budaya. Susan K.Langer (1957), kesenian merupakan lambang tamadun manusia sama ada secara sosial atau secara individu. Buku Art Forms (2002 )mendefinisikan kesenian itu indah dengan luahan kecantikan luaran dan dalaman, dan sentiasa hidup dan berkembang.

No comments:

Post a Comment