Thursday, September 2, 2010

keseluruhan motorsikal klasik British ini adalah identiti warna ketenteraan yang menampakkan satu nilai estetika seni yang masih dikekalkan oleh penggemarnya. Ciri-ciri pengekalan kesemua bahagian motorsikal ini adalah masih asal dan keasliannya masih dijaga rapi. Nombor Siri 2508 adalah no siri tentera pada tangki minyak motorsikal ini juga merupakan satu nilai estetika yang di kekalkan bagi melambangkan satu identiti ketenteraan British yang pernah menjajah negara ini pada suatu ketika dulu.

Pengungkapan makna ketenteraan ini telah diangkat sebagai satu nilai berkesenian dalam seni reka Industri serta menampakkan satu simbolisme para pendukungnya (ahli-ahli kelab motorsikal klasik British).

Simbol ‘kelantanese’ yang wujud pada masyarakat ketereh yang meminati motorsikal klasik British ini menampakkan satu ciri-ciri kesenian dari dalam masyarakat pendukungnya atau ahli kelab khususnya yang wujud secara semulajadi. Estetika dalaman ini yang lahir dari kesedaran visual pada pendukung seni (ahli-ahli kelab motorsikal klasik British) di negeri ini sekaligus menampakkan simbolisme dalam kesenian dan estetika yang unik dalam kebudayaannya.

Menyedari akan kewujudan motorsikal klasik British ini, para pendukungnya telah merepresentasi bahan sejarah seumpama ini bagi melambangkan satu identiti sejarah yang masih dikekalkan oleh ahli-ahli kelab motorsikal ini. Representasi seumpama ini dapat memenuhi keperluan terhadap pembentukan rupa seni reka industri ini sebagai satu Simbolisme Patriotisme sesebuah negara merdeka dan bukan merupakan penglibatan yang hanya wujud bersama arus kemodenan sahaja.

Oleh itu, apa yang dapat dikatakan disini ialah secara historisnya penulis melihat bahawa bukan hanya ahli kelab sahaja yang mempunyai kesedaran visual dari segi idea tetapi idea pembuatannya oleh pereka-pereka seni reka industri British telah menampakkan sesuatu yang melampaui zamannya. Ciri-ciri rekaan sebeginilah yang patut dicontohi oleh para pereka masa kini yang mana perlu mengambil kira aspek penggunaan bahan yang kukuh serta teknik dan proses pembuatannya yang jitu dalam memanifestasikan satu ekspresi yang diungkapkan sebagai satu simbol patriotisme hasil daripada cantuman struktur elemen-elemen dan prinsip-prinsip seni yang disenyawakan dalam menghasilkan Motorsikal Klasik British BSA N20 keluaran 1941 ini.

No comments:

Post a Comment