Thursday, September 2, 2010

BSA N20 (1941)



BSA N20 (1941)

Melihat motorsikal klasik British ini, apa yang dapat di rasakan ialah sesuatu yang mengagumkan kerana amat jarang ianya berada di jalanraya kecuali ketika ahli-ahli kelab berkonvoi. Motorsikal klasik keluaran British pada tahun 1941 dari model BSA N20 ini dikatakan pernah digunakan dalam peperangan dunia ke-2. Ianya dikatakan dinaiki oleh askar pada masa itu untuk berperang.



No Siri berangka 2508 pada tangki motorsikal klasik British BSA N20 (1941)
ini adalah bukti bahawa motorsikal ini digunakan oleh askar untuk berperang.

Motorsikal yang didominasikan oleh hampir keseluruhan warna hijau askar ini adalah identiti warna ketenteraan yang menampakkan satu nilai estetika seni yang masih dikekalkan oleh penggemarnya. Apabila kita duduk sahaja atas pelana semasa menaikinya, pasti kita terbayang-bayang kita sebagai seorang tentera pada zaman itu yang hebat dengan membawa senjata perang. Apa yang boleh didiskripsi di sini ialah ciri-ciri pengekalan kesemua bahagian motorsikal ini adalah masih asal dan keasliannya masih dijaga rapi.

Pengungkapan makna ketenteraan pada motorsikal ini diinterpretasi sebagai satu simbolisme yang merupakan satu konsekuensi logik yang disedari oleh penggemarnya dengan penuh keyakinan. Hal sebegini sama ada dalam representasi simboliknya mahupun diikuti oleh rujukan makna yang penuh dengan nilai estetikanya menjelaskan satu pemikiran bahawa setiap manusia itu mempunyai nilai berkesenian dalam apa jua bentuk dan makna. Memetik kata-kata Prof. Dr. Tjetjep Rohendi Rohidi dalam bukunya yang bertajuk ‘Kesenian Dalam Pendekatan Kebudayaan’ bahawa:

`“Berekspresi estetik merupakan salah satu kebutuhan manusia yang tergolong ke dalam kebutuhan integratif. Kebutuhan intergratif ini muncul karena adanya dorongan dalam diri manusia yang secara hakiki senantiasa ingin merefleksikan keberadaannya sebagai makhluk yang bermoral, berakal, dan berperasaan. Kebutuhan estetik, secara langsung maupun tidak langsung, terserap dalam kegiatan-kegiatan pemenuhan kebutuhan lainnya, baik dalam pemenuhan kebutuhan primer, kebutuhan sekunder, maupun kebutuhan intergratif lainnya, yang berkaitan dengan perasaan baik dan benar, adil dan tidak adil, serta masuk akal atau tidak masuk akal.
Pemenuhan kebutuha estetik, seperti juga pemenuhan sebagian besar pemenuhan kebutuhan lainnya, dilakukan oleh manusia melalui kebudayaannya. Dalam pemenuhan kebutuhan estetik ini kesenian menjadi bagian yang tak terpisahkan. Kesenian merupakan unsure intergratif yang mengikat dan mempersatukan pedoman-pedoman bertindak yang berbeda-beda menjadi suatu desain yang bulat, menyeluruh, dan operasional serta dapat diterima sebagai hal yang bernilai. Kedudukan seni menjadi pengintegrasi yang merefleksi konfigurasi dari desain itu.” (Rohidi,T.R.,: 2000 : 9)

Dengan memandang kesenian itu satu subsistem atau unsur dalam kebudayaan, kesenian sebagaimana kebudayaan dapat dilihat kesejajaran konsepnya, yang merupakan satu panduan hidup sesuatu masyarakat dalam sesuatu perlakuan hidupnya; yang mana didalamnya berisikan peringkat-peringkat model kognisi, sistem simbolik, atau pemberian makna yang saling berkait secara menyeluruh dalam simbol-simbol yang ditransmisikan secara hitoris.

Simbol ‘kelantanese’ yang wujud pada masyarakat ketereh yang meminati motorsikal klasik British ini menampakkan satu ciri-ciri kesenian dari dalam diri mereka yang wujud secara semulajadi. Masyarakat Kelantan pada dasarnya, sememangnya gemar akan sesuatu yang unik samada dalam permainan tradisional Wau Bulan, gasing, Sepak Raga, Wayang Kulit Kelantan, Menora, Mak Yong, Dikir Barat dan apa-apa sahaja yang melibatkan kesenian dan kebudayaan, mereka pasti akan bersungguh-sungguh dalam memperlakukannya bagi mencapai aksiologi dalam memanifestasi dan melestarikan impian mereka. Kesedaran visual yang lahir dalam pendukung seni (ahli-ahli kelab motorsikal klasik British) di negeri ini sekaligus menampakkan simbolisme dalam kesenian dan estetika yang unik dalam kebudayaannya.

Selain itu, representasi bahan sejarah seperti motorsikal klasik British ini melambangkan satu identiti sejarah yang masih dikekalkan oleh ahli-ahli kelab motorsikal ini yang sedar akan kewujudannya. Walaupun Kelantan khususnya dan Malaysia pada umumnya pernah dijajah oleh british pada suatu ketika dahulu, representasi seumpama ini dapat memenuhi keperluan terhadap pembentukan rupa seni reka industri ini sebagai simbol sesebuah negara merdeka dan bukan merupakan penglibatan yang hanya wujud bersama arus kemodenan. Pendudukan Jepun di Tanah Melayu pada 1941 hingga 1945 juga banyak memberi kesan kepada masyarakat di negeri ini apabila pendaratan di pantai Sabak, Pengkalan Chepa, Kota Bharu pada suatu masa dulu.

Lenteran dari peristiwa itu, maka wujudlah satu kesedaran visual bagi mengenang artifak dan bahan sejarah seumpama ini dalam konteks seni reka industri (motosrsikal klasik British) yang dipertanggungjawabkan pada pendukungnya untuk menjaganya seumpama muzium dan memartabatkan kesenian negara. Simbollisme terhadap patriotisme ini saling berkait dengan konsep-konsep kesenian, sistem simbollik, model kognisi, dan pemberian makna yang ditransmisi secara pensejarahan.

No comments:

Post a Comment