Thursday, September 2, 2010

NILAI ESTETIKA PADA SENI REKA INDUSTRI : MOTORSIKAL KLASIK BRITISH DI KETEREH, KOTA BHARU, KELANTAN.

NILAI ESTETIKA PADA
SENI REKA INDUSTRI :
MOTORSIKAL KLASIK BRITISH
DI KETEREH, KOTA BHARU, KELANTAN.
Oleh :
Syamsul Amri Bin Mohamad Noor,
Sarjana Pendidikan (Seni), UPSI. 2010.

PENGENALAN :

NILAI ESTETIKA PADA SENI REKA INDUSTRI : MOTORSIKAL KLASIK BRITISH DALAM KONTEKS KEBUDAYAAN.

Terdapat banyak konsep tentang budaya yang dibincangkan oleh ramai budayawan.
Sir E.B. Tylor (1871) berpendapat budaya adalah keseluruhan hal yang kompleks termasuk pengetahuan, kepercayaan, seni, moral, hukum, adat-istiadat, dan kemampuan serta kebiasaan lain yang diperoleh manusia sebagai anggota masyarakat. Manakala Margaret Mead (1901-1978) menyatakan budaya adalah perilaku pembelajaran sebuah masyarakat atau sub kelompok.

Raymond Williams (1921-1988) menyatakan budaya mencakup organisasi produksi, struktur keluarga, struktur lembaga yang mengekspresikan atau mengatur hubungan sosial, bentuk-bentuk berkomunikasi khas anggota masyarakat.

Clifford Geertz (1926) mendefinisikan budaya hanyalah serangkaian cerita yang kita ceritakan pada diri kita mengenai diri kita sendiri.

Hashim Awang A.R (1996) menerangkan budaya ialah perlakuan-perlakuan yang dipelajari dan dimiliki bersama. Perlakuan-perlakuan itu ialah perlakuan yang melibatkan kepercayaan, sikap, world view, norma dan nilai murni yang menjadi pegangan masyarakat penganut budaya itu dan kita semua dilahirkan ke dalam satu budaya yang kemudiannya mempengaruhi dan membentuk corak hidup kita sepanjang hayat.

Tjetjep Rohendi Rohidi (2000) menyimpulkan budaya sebagai pedoman hidup yang berfungsi sebagai blueprint atau design menyeluruh bagi kehidupan warga masyarakat pendukungnya, sebagai sistem simbol, pemberian makna, model kognitif yang ditransmisikan melalui kod-kod simbolik dan merupakan strategi adaptif untuk melestarikan dan mengembangkan kehidupan dalam menyiasati lingkungan dan sumber daya di sekalilingnya.

Merujuk David Kaplan, Albert A.Manners (2000): budaya adalah suatu golongan fenomena yang diberi muatan makna tertentu oleh antropogi dalam rangka menghadapi soal-soal yang mereka cuba untuk memecahkannya. Ia merujuk pada fenomena yang tidak dapat secara tuntas jelaskan oleh konsep-konsep psikobiologi.

Ziauddin Sardar, Borin Van Loon (2001) mentakrif budaya sebagai perilaku sosial. Bagi yang lain, budaya bukanlah perilaku, melainkan abstraksi perilaku. Budaya mencakup hampir segala sesuatu.

Robert H.Lavenda, Emily A. Schultz (2007) menyatakan bahawa budaya adalah kefahaman dalam merujuk untuk mmepelajari set idea dan kelakuan manusia yang menjadi anggota sesebuah masyarakat.

Roberta Edwards Lenkeit (2007) berpendapat budaya ialah jumlah keseluruhan pengetahuan, idea-idea, kelakuan, dan ciptaan-ciptaan yang dipelajari, dikongsi, dan disebarkan seperti dalam sistem simbolik bahasa. Bahagian-bahagian ini mewujudkan satu corak perubahan-perubahan itu sepanjang masa dan digunakan sebagai panduan dan piawaian bagi tingkah laku untuk ahli-ahli masyarakat.

Aspek kesenian pula terkandung di dalam budaya. Susan K.Langer (1957), kesenian merupakan lambang tamadun manusia sama ada secara sosial atau secara individu. Buku Art Forms (2002 )mendefinisikan kesenian itu indah dengan luahan kecantikan luaran dan dalaman, dan sentiasa hidup dan berkembang.

Kesenian sebagai pedoman bagi pemenuhan kebutuhan intergratif, yang bertalian dengan keindahan, berfungsi mengintergrasikan berbagai kebutuhan tersebut menjadi suatu satuan sistem yang diterima oleh citarasa yang lansung maupun tidak langsung berkaitan dengan pembenaran secara moral dan penerimaan akal fikiran warga masyarakat pendukungnya. (Lihat Rohidi, Proffesor Dr. Tjepjet Rohendi, 2000)

Jacob Sumardjo berpendapat, seni merupakan sesuatu yang wujud secara terindera. Karya seni merupakan sebuah benda atau artefak yang dapat dilihat, didengar atau dilihat dan sekali gus didengar, seperti lukisan, muzik atau teater. Tetapi yang disebut seni itu berada di luar benda seni sebab seni itu berupa nilai. Apa yang disebut indah, baik, adil, sderhana, dan bahagia adalah nilai. Apa yang seseorang disebut indah dapat tidak indah oleh orang lain. (Jacob Sumardjo, 2000)
Siti Zainon Ismail (1985) berpendapat simbol atau perlambangan mempunyai nilai dan kesan yang tersendiri terhadap penciptaan atau kepada masyarakat yang menghasilkan dan menerimanya sebagai wadah kehidupan seharian. Malah dalam hubungan kewujudannya, ia mempunyai nilai estetika yang dapat dipertanggungjawabkan. Kadang-kadang kita tidak menyedari kewujudannya itu merupakan hasil seni yang dapat dibanggakan.
Kesenian merupakan salah satu konsep asas dalam kebudayaan selain daripada unsur-unsur universal lain yang terdiri daripada bahasa, pengetahuan, teknologi, organisasi sosial, keperluan dan kepercayaan/nilai/agama yang merupakan nilai sesebuah masyarakat. Disini, kesenian yang dimaksudkan ialah Seni Reka Industri yang sememangnya satu bidang seni reka yang telah wujud sekian lama. Motorsikal Klasik British ini yang telah digunakan semasa Perang Dunia ke-2, kini telah diangkat sebagai satu koleksi kesenian yang begitu tinggi nilai estetikanya pada masa kini oleh para penggemar barang-barang klasik dan peminatnya.Penulis begitu yakin bahawa ada satu nilai kesenian yang dapat dirungkai dan dikupas pada Motorsikal Klasik British ini dari segi estetiknya dalam konteks seni dan kebudayaan.

Atas dasar kesedaran seni visual yang ada, penulis cuba membahaskan kebenaran dan melihat seni dalam konteks kebudayaan itu cukup meluas untuk diperkatakan. Kesenian dalam konteks kebudayaan yang dimaksudkan disini ialah Seni Moden atau lebih dikenali sebagai Seni Urban. Seni Urban memperlihatkan pengetahuan, teknologi dan ekonomi sebagai satu landasan penjelasan bahawa seni itu tidak hanya dilihat pada seni sebagai tujuan (seni halus) semata-mata. Berbeza dengan Seni Desa yang memperlihatkan unsur-unsur kesenian yang didominasi oleh kepercayaan, bahasa dan agama/organisasi sosial yang lebih bersifat mengekalkan, Seni Urban lebih bersifat mengubah (kreatif) dalam pengembangannya. Dengan menggunakan Strategi Adaptif (strategi penyesuaian), seni urban ini dilihat sebagai satu pedoman atau panduan hidup dalam konteks kesenian dalam kebudayaan.

Prof. Dr. Tjetjep Rohendi Rohidi pernah mengungkapkan dalam bukunya yang bertajuk ‘Kesenian Dalam Pendekatan Kebudayaan’ bahawa:

“Kebutuhan manusia untuk mengungkapkan perasaan keindahan tampaknya berlaku secara universal dan berlangsung sejak lama. Hasil-hasil penelitian lintas budaya dan prasejarah pada aneka ragam kebudayaan telah menunjukkan bukti-bukti bahwa tidak ada kebudayaan, yang pernah kita kenal, yang di dalamnya tidak menampung bentuk-bentuk dari ekspresi estetik. Ini menunjukkan bahwa betapapun sederhananya kehidupan manusia, di sela-sela memenuhi kebutuhan primernya, mereka senantiasa mencari peluang untuk memenuhi hasratnya dalam mengungkapkan dan memanfaatkan keindahan.” (Rohidi,T.R.,: 2000 : 2)

Oleh itu, boleh dikatakan kelompok masyarakat di Ketereh, Kota Bharu Kelantan ini telah mengembangkan kesenian seni reka industri (motorsikal klasik British) ini sebagai satu ungkapan dan pernyataan rasa estetika yang merangsang mereka sejajar dengan pandangan, aspirasi, keperluan, dan gagasan-gagasan yang mendominasinya.

No comments:

Post a Comment