Wednesday, September 1, 2010

motorsikal klasik

NILAI ESTETIKA PADA
SENI REKA INDUSTRI :
MOTORSIKAL KLASIK BRITISH
DI KETEREH, KOTA BHARU, KELANTAN.
Oleh :
Syamsul Amri Bin Mohamad Noor,
Sarjana Pendidikan (Seni), UPSI. 2009.

PENGENALAN :

NILAI ESTETIKA PADA SENI REKA INDUSTRI : MOTORSIKAL KLASIK BRITISH DALAM KONTEKS KEBUDAYAAN.

Terdapat banyak konsep tentang budaya yang dibincangkan oleh ramai budayawan.
Sir E.B. Tylor (1871) berpendapat budaya adalah keseluruhan hal yang kompleks termasuk pengetahuan, kepercayaan, seni, moral, hukum, adat-istiadat, dan kemampuan serta kebiasaan lain yang diperoleh manusia sebagai anggota masyarakat. Manakala Margaret Mead (1901-1978) menyatakan budaya adalah perilaku pembelajaran sebuah masyarakat atau sub kelompok.

Raymond Williams (1921-1988) menyatakan budaya mencakup organisasi produksi, struktur keluarga, struktur lembaga yang mengekspresikan atau mengatur hubungan sosial, bentuk-bentuk berkomunikasi khas anggota masyarakat.

Clifford Geertz (1926) mendefinisikan budaya hanyalah serangkaian cerita yang kita ceritakan pada diri kita mengenai diri kita sendiri.

Hashim Awang A.R (1996) menerangkan budaya ialah perlakuan-perlakuan yang dipelajari dan dimiliki bersama. Perlakuan-perlakuan itu ialah perlakuan yang melibatkan kepercayaan, sikap, world view, norma dan nilai murni yang menjadi pegangan masyarakat penganut budaya itu dan kita semua dilahirkan ke dalam satu budaya yang kemudiannya mempengaruhi dan membentuk corak hidup kita sepanjang hayat.

No comments:

Post a Comment