Thursday, September 2, 2010

ANALISIS FORMALISTIK SENI REKA INDUSTRI :
MOTORSIKAL KLASIK BRITISH.

Pengenalan
Perubahan kebudayaan itu sebenarnya adalah perubahan cara berfikir. Seni Urban itu pula adalah cantuman sistematik dan logikal pengetahuan, teknologi, dan ekonomi yang diujarkan secara koheren dan sistemik. Motorsikal klasik British model BSA N20 yang dibuat pada tahun 1941 ini jelas menampakkan pengembangannya yang bersifat integriti iaitu satu bentuk baru yang mempersatukan dari dalam. Dengan menggunakan pendekatan strategi adaptasi, para pendukungnya mengangkat seni urban ini sebagai sesuatu yang ada perubahan zaman.

Persekitaran sosio budaya yang ada pada seni urban itu dapat juga diperjelaskan dengan menggunakan Intraestetik iaitu :



UNSUR-UNSUR SENI
PRINSIP- PRINSIP SENI

Kerangka Konsep Analisis Karya Seni Urban (Motorsikal Klasik British)


Pada awal 80-an, idea untuk mengangkat Motorsikal Klasik British ini sebagai satu aspirasi bagi mencapai aksiologi dalam kelab motorsikal ini telah diketengahkan oleh mereka yang ada kesedaran seni visual dalam diri mereka. Faktor kesenian dan kebudayaan yang tercantum dalam setiap diri individu itu telah diujarkan dengan penjelasan keaslian senireka industri ini dalam mempersatukan bahan pembinaan dan proses menjadikan motorsikal ini lebih klasik. Dengan mengekalkan ciri-ciri keaslian pada motorsikal ini seperti kerangka motorsikal, enjin, kotak bateri, karia barang, air cleaner, spanar box, kangaroo bar, double stand, side stand, dan lampu perang mampu menampakkan lagi nilai estetik kesenian pada motorsikal klasik ini.

Teknik pembuatannya yang kukuh dan tahan lama hasil daripada teknologi dan teknik pembuatannya daripada teknologi British ini menampakkan keasliannya dalam mempersatukan nilai-nilai estetik yan tiada pada motorsikal pada masa kini. Kemahiran pereka seni reka industri pada masa itu telah menunjukkan satu pencapaian yang luar biasa kerana masih ada lagi insane yang meminati rekaannya itu.

Struktur bentuknya yang klasik itu sungguh mempersona. Lihat sahaja pada rekaan pelananya yang diletakkan spring di bawahnya yang bersifat bahawa semasa menaikinya seseorang itu akan merasa kurang gegaran kerana spring itu sama sifatnya seperti absorber pada motorsikal biasa. Rekaan ini unik sekali kerana sekarang ini sudah tiada lagi rekaan sebegitu.

Lihat teknologi dan teknik rekaan spring di bawah pelana
ini yang bersifat sama seperti absorber atau mengurangkan
gegaran apabila menaiki motorsikal ini.

Selain daripada itu, teknologi rekaan dan teknik pembuatannya juga mengambil kira kemesraan motorsikal klasik ini dengan penggunaannya. Lihat saja pada rekaan lampu perang ini sidah cukup memberitahu kita bahawa, teknologi yang dibuat mengambil kira aspek-aspek keselamatan ketenteraan iaitu ujar Cikgu Rosmainikepada penulis:

“Lampu perang ini dibuat kerana apabila kapal terbang perang dari atas dating untuk menyerang askar yang menaiki motorsikal ini, cahaya yang terlindung dari atap lampu itu akan menutupi cahaya yang keluar…ini merupakan satu tektik peperangan pada masa itu…hasil teknologi ini cukup hebat pada masa itu…”

Terbuktilah disini bahawa pereka pada masa itu sememangnya seorang yang bijak dan menampakkan satu nilai estetika yang tiada pada teknik pembuatan motorsikal yang lain sekaligus mencerminkan satu simbolisme patriotisme pada ketenteraan british pada masa itu.



Teknologi pembuatan Lampu Perang yang menepati citarasa ketenteraan British pada masa itu menunjukkan satu nilai estetika pada rekaannya.


Meter pada motorsikal ini penuh denngan nilai estetik yang tinggi kerana putarannya mengikut perkiraan batuan dan bukan kiraan kilometer menunjukkan satu lagi ciri klasiknya yang tiada pada masa kini.



Meter klasik yang menggunakan kiraan batuan ini cukup klasik dan tiada lagi pada motorsikal kini. Nilai estetikanya cukup tinggi dan itulah sebabnya pemilik masih mengekalkan ciri-ciri estetik pada motorsikal ini.

Selain itu, bagi memudahkan askar-askar British membawa peralatan perang seperti bekalan peluru, beg pakaian, bekalan makanan dan lain-lain keperluan perang, pereka juga telah menciptanya bagi memenuhi keperluan penggunanya. Kini, ianya digunakan untuk meletak beg pakaian untuk berkonvoi oleh ahli-ahli kelab motorsikal klasik ini.






Pereka menciptanya untuk memudahkan askar-askar British membawa peralatan perang seperti bekalan peluru, beg pakaian, dan bekalan makanan.

Keunikan pada plat pendaftaran yang besar ini menunjukkan keunikan pembuatannya pada zaman itu. Saiznya yang besar senang untuk dilihat dan ianya sememangnya unik dan mempunyai nilai estetika pada seni reka industri yang di buat oleh pereka.



Rekaan no plat pendaftaran yang besar senang untuk dilihat dan
unik ini penuh dengan nilai estetikanya. Lampu brek belakang yang
diletakkan pada plat T 9393 itu sungguh unik dan klasik.

No comments:

Post a Comment