Thursday, September 2, 2010

KESIMPULAN

Siapa sangka motorsikal yang tersadai pada tiang-tiang rumah kampong, di reban ayam, dan bengkel-bengkel motorsikal sebenarnya mempunyai nilai estetika yang tinggi dan nilai harga yang menjangkau puluhan ribu ringgit. Namun pada awal 80-an, hasil daripada kesepakatan untuk menubuhkan satu kelab motorsikal klasik yang dikenali sebagai Kelab Motorsikal Klasik Kelantan (KMKK) mencerminkan satu kesedaran seni visual yang tinggi pada pendukungnya. Satu lagi kelab motorsikal klasik yang diberi nama Kota Bharu Classic Bikers (KBCB) yang terdiri dari 25 orang ahli juga ditubuhkan. Presiden Kelab KBCB, saudara Wan Zulkifli Bin Wan Kassim atau lebih dikenali dengan panggilan Cikgu Zulkiflli juga adalah satu perilaku yang mempunyai nilai-nilai dalam mengujarkan pengetahuan yang ada dalam mengenengahkan satu teknologi klasik arena permotoran dunia sekaligus memberi habuan dan hasil sampingan pada ahli-ahli kelab ini sefbagai sumber ekonomi mereka samada secara individu, sosial dan kebudayaan.

Antara model-model motorsikal klasik British yang digemari ialah BSA (Birmingham Small Army), NORTON, TRIUMPH, AJS, MATCHELES, dan ROYAL ENFIELD. Motorsikal klasik British yang terdiri daripada 200cc hingga 750cc kuasa kuda yang dikeluarkan antara tahun 1930-an hingga 1950-an masih lagi dapat dilihat sehingga hari ini. Di Ketereh Kota Bharu, Kelantan masih terdapat kira-kira 10 buah motorsikal klasik British yang tersimpan rapi.

Sifat ahli kelab mororsikal klasik British yang selalu berjumpa, merancang, berbincang, dan menyelesaikan segala masalah yang berkaitan dengan kelab dan ahli mereka menunjukkan satu nilai dan kepercayaan dalam diri bahawa perbuatan dan perlakuan itu tidak sia-sia dan tiada pegangan. Aktiviti berkonvoi, kedua-dua kelab ini yang bergabung dan berkonvoi beramai-ramai melalui setiap pelusuk bukan sahaja di dalam negeri malah di peringkat antarabangsa juga melahirkan satu rasa cinta akan keamanan dan sekaligus menampakkan satu simbolisme patrotisme dalam diri dan masyarakat setempat.
Kesimpulan yang dapat dijelaskan disini juga ialah konsep pengetahuan, ekonomi, dan teknologi itu saling terkait secara sistemik dan koheren dalam pembentukan Seni Urban itu.






KERANGKA KONSEP SENI URBAN


Pendekatan interpratif dalam mempersatukan kesemua konsep Seni Urban sebagai satu kebudayaan berdasarkan kepada teknologi dari seni reka industri seperti motosikal klasik British ini bersama dengan pengetahuan dan kesedaran seni visual yang ada, ianya telah menampakkan satu hasil pendapatan sampingan yang kadang-kadang melebihi pendapatan hakiki ataupun sebagai satu sumber ekonomi kepada pemilik dan ahli-ahli kelab motosikal klasik British ini khususnya di Ketereh, Kota Bharu, Kelantan. Semoga mereka mencapai aksiologi atau satu nilai kemanfaatan dalam memperjuangkan Seni Urban ini selamanya dan juga perkembangan seni reka industri dalam konteks kebudayaan setempat, Asia Tenggara dan juga seluruh dunia.

Pada keseluruhannya, motorsikal klasik British ini boleh di bicarakan dalam konteks seni dan kebudayannya; iaitu jika dilihat pada model BSA N20 ini sudah cukup untuk menceritakan bahawa warna hijau askar yang mendominasi pada hampir

No comments:

Post a Comment